CLOSE-UP

商標戰

2012年12月13日 ~~ 第1188期 香港《壹周刊》

近年 IT界專利官司七國咁亂,過去兩年單是涉及 smartphone的專利訴訟金額已達二百億美元,日日都有新聞 update,好睇過「爭產」劇。
除了最受注目的 Samsung鬥 Apple,其餘大大小小商標官司多達幾千宗,好似 Apple去歐洲賣 iPhone 5,竟然要交專利費俾電單車製造商 Harley Davidson,聽落風馬牛不相及,認真 O嘴。究竟商標法點玩?今期解構過你知。

Apple中招事件簿


近年最多商標官司纏身的,一定要數 Apple,既是原告亦是被告,立立亂!

「呢個可能係全世界最貴 嘅鐘!」
Apple擅自採用瑞士國家鐵路局的標誌性時鐘設計,作為 iOS 6時鐘式樣,被對方入稟控告,最後達成和解, Apple賠約 1.6億港元。






「 IQ題:到底一條線同一架電單車有乜關係?」
iPhone 5新插頭叫 Lightning,商標名於歐洲一早俾 Harley Davidson旗下間 Buell車廠登記,最終達成協議,俾 Apple同 Buell共用,但就無透露 Apple俾咗幾多錢。








「我 哋真係賣生果㗎嘛,做乜告我 哋呢?」
波蘭網上超市 fresh24.pl的 logo同 Apple相似,因而被 Apple告上法庭,不過 logo又不似蘋果,又無咬了一口,所以最終 Apple敗訴。 




「呢次廣告費有排計囉!」
瑞士攝影師 Sabine Liewald一幅拍攝模特兒眼睛的作品,頻頻在 MacBook Pro廣告出現,事主正入稟索償。 

強國㩒住搶


Apple話晒市值最高,點會唔惹人眼紅,其中強國人最落力,有少少關係都入稟,搏攞着數。




「一早知你會出 iPad啦!」
iPad一○年在內地開售,但商標早在二○○○年已被唯冠註冊, Apple結果要俾約 4.7億港元,買起商標。 

「你有 Siri好叻咩,我夠有小 i機器人!」
上海智臻網絡科技公司認為 iPhone 4S的 Siri功能,與他們○六年推出的「小 i機器人」軟件相似,入稟控告對方侵權,正排期處理。








「釣魚台是中國的!國貨當自強!」
香港公司谷蜂手機搶先在內地註冊及推出外形同 iPhone 5一模一樣的 smartphone,講到明 Apple在內地賣 iPhone 5,就會起訴。 Apple今個禮拜開賣,有好戲睇。 

「好用唔用,竟然用我 哋公司名,梗係告你啦!」
主力賣清潔產品的江蘇雪豹日化,話 Apple Mac OS X Snow Leopard盜用他們的商標,入稟索償,好似太夾硬!





解構暗號


成日見到品牌名稱後加有特別符號,其實每個都有不同含意。

Registered
已註冊商標,俗稱「註冊商標」。

Trademark
正進行申請的商標,如兩年內沒有人提出異議,可以轉成正式註冊商標。

Copyright
受保護項目包括文學、音樂、戲劇、軟件及藝術作品,保護期為創作人逝世後五十年。

專利(patent)
針對保護任何可使用及製造的發明,而之前並無同類技術公開發表過,保護期二十年。

改名絕招


將「 O」字變成藍點,下面再加隻手指, Alan話更有「 TOUCH」的意思,撞商標機會亦大減。

講申請專利及商標,不得不提本地科研公司 Sengital,八年來推出過無數創新產品,包括機頂盒、遊戲機手掣、電子白板、相機遙控、 GPS組件等等,行政總裁林曉鋒( Alan)話每年平均會申請八至十項專利及商標,差不多要花一百萬,「擺展覽最驚,好似最近 喺秋季電子展租 咗個攤位,每日都有好多人問產品原理,而且問得好仔細,後來有行家話其實佢 哋係抄襲專家,去展覽會攞完料,就會返去出山寨貨,如果冇申請專利,俾人抄晒你都冇符。」
問 Alan申請專利煩定係商標煩,答案竟然是後者,「專利當然難,因為涉及 嘅文件比較多,但只要將技術或者意念寫得清清楚楚,通常問題唔大。反而商標成日撞,每次都要絞盡腦汁諗計去避。」 

文字變圖


有時要試幾次,轉大細楷或者加減空格,先可以撞中「處女名」。

「試過設計完數碼白板,覺得叫 DIGITOUCH最貼切,點知無論將 啲字黐埋定分開,改埋大細楷,都俾人註冊 咗,結果律師建議不如將其中一個字轉成圖案,成個圖案入紙申請,於是我將 O字加工成一個圓點,就申請到喇!」自始發現此招萬試萬靈,改名改到無頭緒,就會將字變圖。 

香港行先


Google早前斥資約 975億港元收購 Motorola,就是睇中萬幾項涉及 smartphone的專利技術,減少買專利費用之餘,仲可以賣番俾人。

除了商標, Alan申請專利亦有心得,「如果件產品唔急住外銷,最好先 喺香港申請專利,因為知識產權署收到申請,會先做一次全球性 patent search,確保其他國家冇類似設計或技術,先會批核;所以如果 喺香港申請成功,之後再申請歐美地區專利,成功率就會高好多,否則去到外國先做 search,分分鐘撞咗,要再做幾次,用成幾萬蚊,價錢講緊係香港幾倍,好蝕!」 Alan話一定要直接搵專利律師,「第一次搵律師行轉介,埋單收我八萬蚊,第二次直接搵專利律師,結果只需四萬,足足差一倍!」 

考 P牌


申請專利要等幾年,未必每間公司都等到,原來想短時間獲得保障,可以申請臨時專利( provisional patent)。 Rehab-Robotics幾年來一直研究協助中風病人訓練肌肉的「希望之手」,今年四月中決定去日內瓦國際發明展參賽,臨行前三星期,先醒起一直無申請專利,行政總裁徐錦輝話,「當時先識驚,擔心參賽 嗰陣俾人抄橋,但得番廿幾日,唔知點算。」
即時請教專利律師,先知美國原來有得攞「臨時牌」,「所需文件同申請正式專利冇分別,一樣要寫清楚成個專利 嘅內容同涵蓋 嘅技術,但申請時間短好多,而且只需一萬港元,攞到保障後,仲有一年時間俾你決定係咪申請專利,等你有時間考慮清楚,好靈活。」結果上機前收齊確認文件,可以放心參賽,「做科研已經用好多時間,如果要再等批專利,大家等到頸都長,先有新產品用。」
有辣有唔辣,「臨時牌」勝在夠快,但都有壞處,「如果中間有人抄你,你唔告得人住,一定要等正式專利批出,先可以開始告;好就好在有追溯期,追討 嗰陣會計埋臨時專利期間蒙受 嘅損失。」


成功考到專利「 P」牌去日內瓦參賽,徐錦輝最終擊敗 788個開發團隊,奪得全場最高榮譽的格蘭披治發明獎。


自訂車牌每年有接近十次拍賣會,價高者得,商標及專利就無得拍賣,通常由買賣雙方直接傾價錢。


內地對商標及專利的保護未夠完善,湖南長沙甚至出現過山寨 Angry Birds主題公園,徐錦輝話:「做潮流嘢容易俾人抄,專注做科研,情況可能會好少少。」

政府資助


成功申請到十五萬資助, Eric即時入紙在香港、美國及內地申請正式專利,而家等緊批。

Eric早前在 iOS推出社交 app Beyond SIX,同樣為公司的營運模式申請臨時專利,除了要鬥快,背後另有原因,「只要批出專利,就可以向生產力促進局申請資助,最多可獲批十五萬港元,足夠支付正式申請專利 嘅費用。」資助規定每個人一世只可申請一次,可以幫發明家踏出第一步。 

幾年先發市


九七年已開始炒域名, Kelvin當時諗住本小利大有錢途,「當年網頁興起,好多人都覺得域名有升值潛力,搏命霸域名,等人高價收購。」不過,十幾年過去, Kelvin話要靠賣域名發達,其實好難。「好似 YouTube、 Facebook,如果唔係有人做起個名,邊有人無端端走去買呢幾個域名返來擺?雖然每年俾幾十蚊註冊費唔算貴,但隨時要擺幾年先有人買,少數怕長計。」埋單計數, Kelvin話最高試過一個域名賣到三、四萬蚊,其中包括 sales.asia,至今手上仍有百幾個域名待沽,「不過通常幾年先有一單。」


Kelvin指出國際明星的域名都好有機會賺到錢,「近排爆紅 嘅 PSY,好有可能會整個美國網站宣傳吓,分分鐘有錢賺。」


去亞洲域名爭議解決中心( http://www.adndrc.org)可以睇到近年有爭議的域名同裁決,發現不少內地人雖然搶註香港名牌做域名,不過最終都要交番俾商標持有人。

簡稱有商機


霸域名另一個難度是要有前瞻性,不能等到其他人推出了專利產品,先註冊對方件專利產品做域名,「註冊域名時間一定要早過對方拎到產品商標,如果你見到件產品賣緊先註冊域名,就算俾你註冊到,但對方可以搵香港國際仲裁中心處理,有九成九案例都會將域名判番俾商標持有人。」反而留意出名網站的簡稱,都有機會賺大錢,「之前就有人睇準機會註冊 fb.com,一○年就俾 Facebook以六千幾萬收購,真係一朝發達。」


sedo是英國其中一個出售域名的網站,仲可以幫手搵律師查證擁有權同交收註冊資料,夠專業。


註冊域名後,年年都要俾註冊費,為回本, Kelvin將待沽的域名製成廣告網頁,靠廣告費回本。

高價圖利


雖然想靠域名發達,難度好高,不過近幾年都有不少天價收購域名個案,以下為五大最貴域名,俾你參考吓有無商機。

排名/域名/成交價/成交年份
1. insure.com/約$124,800,000/2009年
2. sex.com/約$109,200,000/2010年
3. fund.com/約$77,922,000/2008年
4. porn.com/約$74,100,000/2007年
5. fb.com/約$66,300,000/2010年

商標與專利


最多人關心,始終是 Samsung同 Apple的官司糾紛,幾年前開始於多個國家互告,中間互有勝負,範疇涵蓋硬件設計(長方形機身設計)、軟件功能(按兩下放大畫面)、圖像(圓角 icons),甚至背後的技術( 4G LTE),告得就告。最震撼要數今年八月,美國法院判 Samsung敗訴,要向 Apple賠償 10.5億美元(約 81億港元),之後 Apple仲要求法院頒令禁止 Samsung於美國出售十二款產品,全面禁絕。
Apple可以如此高調,香港工業總會知識產權中心高級經理朱炳源話因為 Apple大把專利在手。根據世貿知識產權協議,成員國都需要遵守,「商標註冊登記後,保護期為十年,之後每十年續一次。不過,註冊商標,最重要揀 啱種類,因為商標種類分四十五類,如果漏 咗註冊又俾人發現漏洞,隨時俾人告,好似○八年 G2000因為 喺內地買漏 咗襪、圍巾、領帶類別 嘅註冊商標,於是俾杭州個體戶趙華告上法庭,結果要賠二千萬人民幣。」朱炳源指出如果在香港註冊商標,可去知識產權署申請,費用為千三元,但保護範圍就只限香港。


Samsung同 Apple對簿公堂,之前在 San Jose開審,要用手推車先裝到所有同專利相關的法律文件。


入到大陸, Apple都要認低威,今年七月要賠約 4.7億港元俾手持「 iPad商標」的唯冠科技,先可以繼續賣 iPad。


朱炳源話香港申請商標註冊數量逐年增加,上年全年有廿七萬宗,今年截至十月已經接近三十萬宗。

有效年期


不同範疇,專利同版權年期亦不一樣,全世界有統一計法,部分要等作者死後一段時間先用得。

藥物
新藥可享廿年專利權,其間任何人不得擅自生產。

文學及藝術作品
作者死後九十五年,其作品版權將開放給公眾,任何人都可以免費使用。

錄音製品、廣播及有線傳播節目
版權在製成或發行後五十年屆滿。

電影
版權通常在主要導演、劇本的作者、劇本對白作者,以及電影原創音樂的創作人全部逝世五十年後屆滿。




福布斯每年會公布「最賺錢的已故藝人」,瑪麗蓮夢露今年依然以 2.1億港元排第三位,不過,明年是夢露死後第五十一年,部分作品版權會過期,「收入」有可能大減。 

申請專利


分為標準專利及短期專利,在香港只能申請短期專利(標準專利須到內地知識產權局辦理),保護期為八年,費用為$823,需時約兩至三個月,但保護範圍只限香港。如果新發明或產品打算賣到外國,就要申請標準專利,按國家或地區須分別向內地知識產權局(約$4,000)、歐洲專利局(就指定聯合王國的專利而言,約$10,000)或聯合王國專利局(約$2,800)辦理,保護期為二十年。
知識產權署網址: http://www.ipd.gov.hk 

text:潘健文、劉耀祥、勞耀全
photo:許朝暉、陳健邦

arrow
arrow
    全站熱搜

    tvb4life 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()